Plan pracy wychowawczej oddziału przedszkolnego
Celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturowym i przyrodniczym. Wynikające z powyższego celu zadania, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka, nauczyciel realizuje w ramach określonych obszarów edukacyjnych.
1. ZADANIE Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie ( obserwacje, rozmowy, zabawy).
Sposób wykonania:
- Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi.
- Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ Ja" i zaspakajaniu poczucia
bezpieczeństwa.
- Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na
przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań.
- Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań
rozwiązywania problemów.
- Kształcenie przywiązania do najbliższego otoczenia społecznego rodziny, przedszkola,
środowiska.
- Wyrabianie samodzielności, umiejętności współdziałania na rzecz innych.
2. ZADANIE
Dostarczanie przeżyć, radości odkrywania i wyobraźni ( dyskusje, rozmowy, obserwacje, wytwory plastyczne dziecka). Sposób wykonania:
- Budzenie zaciekawienia otaczającym światem- kształtowanie postawy twórczej.
- Poszanowanie własności społecznej z uwzględnieniem sprzętu szkolnego, zabawek-
odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy.
- Przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i
zagrażających zdrowiu.
- Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo.
- zachowanie się w drodze podczas wycieczek i spacerów.
- uświadomienie złożoności sytuacji na drodze.
- przygotowanie do uczestnictwa w ruchu drogowym.
- wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości poprzez obserwowanie, manipulowanie oraz przekształcanie przedmiotów.
3. ZADANIE Nawyki higieniczno- kulturowe. Działania twórcze w różnych dziedzinach aktywności ( obserwacje, ćwiczenia praktyczne).
Sposób wykonania:
- Przyzwyczajanie do systematycznego dbania oswoją czystość osobistą.
- Czynności samoobsługowe związane z obsługą własną.
- Porządkowanie sali, kącika zabawy, miejsca pracy półek itp.
- Wdrażanie do systematycznej pracy i poszanowania jego wytworów.
- Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.
- Zapoznanie z różnymi formami technik.
- Wspieranie samodzielnych działań dziecka
4. ZADANIE Poznanie rodzinnego kraju ( wycieczki, spacery, zabawy, prace, obserwacje ).
Sposób wykonania:
- Kształtowanie przyjaznego odnoszenia się do zwierząt i roślin oraz przyswajanie zasad
ochrony przyrody.
- Zaznajamianie z miejscowymi instytucjami użyteczności społecznej i omawianie ich
podstawowych funkcji.
- Rozwijanie zainteresowania pięknem i bogactwem naszego kraju, zwracanie uwagi na
różnorodność regionów- elementy miejscowego folkloru.
- Zaznajamianie z historią i tradycjami naszej miejscowości w nawiązaniu do legend i
wspomnień mieszkańców.
5. ZADANIE Uroczystości szkolne i klasowe Sposób wykonania:
- Bal u Pani Jesieni – zabawa integracyjna z rodzicami
- Andrzejki - wróżby, wspólna zabawa przy muzyce
- Mikołajki - spotkanie z Mikołajem, wręczenie upominków, wspólne zdjęcia
- Święta Bożego Narodzenia - Jasełka dla rodziców wspólne kolędowanie, łamanie się opłatkiem, składanie życzeń
- Dzień Babci i Dziadka - montaż słowno- muzyczny, recytacja wierszy, śpiewanie
piosenek tematycznie związanych z babcią i dziadkiem, wręczenie wykonanych własnoręcznie upominków, wspólny poczęstunek.
- „Bal Karnawałowy” - przygotowanie z rodzicami i dziećmi kostiumów, konkursy, wspólne tańce młodszych i starszych dzieci, poczęstunek.
- Powitanie Wiosny- topienie Marzanny
- Dzień Kobiet - przygotowanie upominków dla kobiet, wykonanie albumu o pracy
zawodowej kobiet.
- Dzień Służby Zdrowia - wycieczka do ośrodka zdrowia zapoznanie z
pracą pielęgniarki i lekarzy.
- Dzień Strażaka- wycieczka do remizy OSP, spotkanie ze strażakiem, oglądanie sprzętu, poznawanie zasad bezpieczeństwa
- .Zakończenie roku szkolnego. - wręczenie dyplomów, pożegnanie
6. .ZADANIE Współpraca z rodzicami ( rozmowy, dyskusje, czynny udział).
Sposób wykonania:
- Przybliżenie rodzicom treści pracy z dziećmi w przedszkolu.
- Pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka i podjęciu wczesnej
interwencji specjalistycznej.
- Wspólne rozwiązywanie trudności wychowawczych oraz wspólna odpowiedzialność
za rozwój dziecka i postępy w nauce ( informacje o sukcesach, niepowodzeniach, trudnościach).
- Nasilenie współpracy z rodzicami dzieci wymagających indywidualnej pracy
korekcyjno -kompensacyjnej .
- Wzajemne poznanie i rozumienie się wychowawcy i rodziców oraz wychowanków -
rozumienie atmosfery domowej dziecka.
- Udział rodziców w procesie dydaktycznym w charakterze obserwatorów.
- organizowanie zajęć otwartych
- pedagogizacja rodziców
- Udział rodziców w imprezach i uroczystościach szkolnych jako współorganizatorzy.
- Pomoc w organizowaniu i pełnieniu opieki w czasie wycieczek
- Zachęcanie rodziców do wykonywania drobnych czynności na rzecz oddziału
przedszkolnego.
- Zapraszanie rodziców wykonujących ciekawe zawody.
7. ZADANIE
Współpraca ze środowiskiem lokalnym '
Sposób wykonania:
Współpraca oddziału przedszkolnego z klasami nauczania zintegrowanego
- nawiązanie kontaktu z nauczycielami i uczniami
- wprowadzenie dzieci w tematykę szkolną
- wspólne wycieczki, zabawy, konkursy z młodszymi klasami
- eksponowanie prac plastycznych dzieci.
Współpraca biblioteka szkolną
· wycieczka do biblioteki
- zapoznanie z pracą pani bibliotekarki
- pożyczanie książek
- wspólne czytanie wybranych książek
Nawiązanie współpracy z Niepublicznym Przedszkolem w Gronkowie
- wspólne zabawy, konkursy, wycieczki, przedstawienia
- zorganizowanie wspólnego Mikołaja
Poczta i pracownicy poczty, kontakt z listonoszem. Policja- przybliżenie dzieciom pracy policjanta, podstawowych zasad ruch drogowego. Współpraca z Miejskim Ośrodkiem Kultury w Nowym Targu Współpraca z Kołem Gospodyń Wiejskich w Gronkowie Współpraca z zespołem „ Mali Gronkowianie”
|